Nechceme, aby ste sa začali hromadne zbavovať televízorov či dávať deťom striktné zákazy sledovania televíznych programov. No treba sa zamyslieť, či náhodou práve vaše dieťa netrávi všetok svoj voľný čas pred televíznou obrazovkou, a ak je to tak, snažiť sa to zmeniť. A nezabúdajte, práve vy rodičia by ste mali ísť deťom príkladom.
- Brzdí vývoj reči, ktorou sa dieťa má prejavovať a vyjadrovať svoje vnútorné potreby a pocity.
- Brzdí schopnosť čítania. Deti sa síce čítať naučia, no porozumieť čítanému textu predstavuje pre ne oveľa väčšiu námahu.
- Brzdí vývoj fantázie. Deti často nie sú schopné sledovať dej rozprávanej rozprávky, pretože ich schopnosť aktívne si tvoriť vizuálne predstavy sa zmenšuje.
- Brzdí schopnosť koncentrácie. Dieťa sa stáva povrchným a manipulovateľným, podporuje neochotu premýšľať o veciach, čo spôsobuje v ďalšom živote neschopnosť odhaľovať skrytý zmysel vnímaného.
- Brzdí schopnosť dieťaťa hrať sa. Hry detí sú často pasívnejšie, dieťa očakáva, že ho bude niekto baviť, čoraz častejšie je potrebné dieťa nabádať k činnostiam, ktoré by ho za normálnych okolností veľmi zaujímali.
Televízia je vo väčšine domácností umiestnená v obývacej izbe a jej stály chod výrazne narúša rodinnú atmosféru. Obrazovka bráni rozhovorom, aktívnym hrám, rodinným oslavám a diskusiám, ktoré majú dieťaťu sprostredkovať podstatné životné skúsenosti a podieľať sa na formovaní jeho charakteru.
Ak však sledovanie televízie výrazne obmedzíme, pozorujeme u väčšiny rodín obohatenie rodinného života – namiesto sledovania televízie aj deti hľadajú iné alternatívy spoločnej zábavy a komunikácie, teda prežívajú svoj voľný čas v aktívnych hrách a činnostiach.